Scoutolás és az első homokvihar
Az első sivatagba Tunéziában futottunk bele.
A térképre (mármint a műholdasra) nézve jól látszik, hogy a Szahara Douz alatt még elég tisztességes homokozó, sárgásnarancsos a mennyekből (vagy kicsit magasabbról) nézve.
Kissé jobban zoomolva feltűnnek azok a szép, össze-vissza dobált fodrok, amelyeken nem könnyű egy irányba menni, autóval.
Gondolom azért alkotta meg az Úr (áldassék a neve) a tevéket.
Persze azt sejtem, hogy nők biztosan pontos színnel illetnék, számomra azonban megfelel a sárgásnarancsos, mert annál sokkal fontosabb volt rajta a járás.
No és a navigálás, mert ugye ha az ember ott van valahol, akkor ki tudja milyen okból, de ahelyett, hogy megülne a seggén, mindenáron el akar jutni valahova máshova.
Abban az időben (1992-t írtunk) a GPS még nem terjedt el úgy, mint ma, így aztán az 1920-as években, egy légiós hadnagy által készített 1:100 000-es térkép volt a legjobb barátunk. Na és egy tájoló.
Ugyan találtunk utakat, ööö... öö, mármit olyan "ösvényeket", amelyeken valamikor több autó is elment és így valmiféle látható nyomot hagytak a gipszes talajon, amit nem tudott elfújni a szél.
Persze azt nem tudtuk hova visznek, de ha arrafelé tekergőztek, amerre dolgunk volt, használni tudtuk azokat.
A boldogsághoz persze az is kellett - volna -, hogy rajta legyenek a térképünkön, de nem voltak ott. Hát akkor majd mi felrakjuk a scoutolás során, azzal uccu neki ott van észak, itt jönnek a tengerészak felkiáltással nekivágtunk.
Lakatos Laci (R.I.P.) vezetett, én a tájolót figyeltem és jegyzeteltem: irány, és fordulóknál a megtett távolság.
Este aztán a szakaszokat szintén a tájoló és egy léptékvonalzó segítségével felrajzoltam a térképünkre (ugye milyen jó az, ha az ember volt katona, főleg pedig tüzér?).
A dolog meglepően jól működött, mert később, amikor megkaptuk az első Magellán GPS-t, az igazolta az utak helyzetét a térképen. Persze ez még az őskor volt, az SA még működött (Selective Availability, random 0-200m-es hibákkal direkt lerontott pozíciók), de egy százezres térképhez képest fényévekkel jobbak voltunk: mindig tudtuk azt, hogy hol vagyunk a sivatagban.
Elkezdődtek a szezimikus munkák is, egyik verőfényes, szélcsendes napon éppen a hegy lábánál kanyargó
poros úton szinteztünk, amikor arra figyeltünk fel, hogy a tőlünk jó
2-3 km található pálmás ég, de veszettül...
Legalább egy
kilométer szélességben hatalmas, összefüggő feketés-barnás
füstoszlop szökött az égnek, takarta el a távolabbi hegyeket, és
egyre terjeszkedett.
Megálltunk csodásítani, mert egyszerre volt
félelmetes és lenyűgöző a látvány, és tudtuk hogy tenni igazán nem tudunk
semmit ellene, hát nézzük.
Ahogy ott figyeltük a gomolygó, eget eltakaró
tombolást, észrevettem, hogy a mellettünk húzódó hegylánc pálmás
felőli vége kezd eltünni a "füstben".
Aztán a pálmás és a közötünk
húzódó területen elszórtan árválkodó, távolabb álló pálmafák is
kezdtek eltünedezni a piszkos kavargásban.
Majd a közelebbiek, aztán a még közelebbiek...
És ekkor realizáltam, hogy kifogyott a film a fényképezőgépemből... grrr! De nem volt több időnk, gyaloggalopposra fordítottam a szót:
- A szakramentumát!Ez felénk jön!
Csak akkor, az utolsó másodpercekben értettük meg, hogy nem tűz
füstjét láttuk a távolban, hanem egy istenes homokvihar tombolt
arrafelé, amely ráadásul célba vett minket, és rögtön a nyakunkon
lesz.
Pontosan olyan volt mint a moziban a "Fáraó" című filmben, csak ez elől nem
lehetett elfutni.
Valahogy így... (ez a fotó egy másik táborból készült az érkező homokról)
Vagy így (netes fotó):
Ez pedig már Irakból származik, homokviharban, Basra-tól kb. 80 km-re északnyugatra, délelőtt 9:20:36-kor az időbélyegző alapján:
Éppen annyi időnk maradt, hogy bevágódjunk a kocsiba. Ha mondjuk 20
méterre lettünk volna, már nem érjük el a Micut.
Beborított
bennünket a sötétség, a kocsi rázkódott és billegett mint csónak a
viharos tengeren, az oldalsó tolóablakok nem birtak ellenállni a
szél nyomásának, meggörbültek és ömlött be a púderfinomságú szürke por, meg a homok.
Kendőt
kötöttünk az arcunk elé, és néztünk, mint a vett malac, akit éppen
most hoztak haza a vásárból és új neki az ól, meg minden.
Próbáltuk
betömni az ablakoknál a réseket és ezzel legalább annyit elértünk,
hogy a homok nagy része kívül rekedt, most már csak a por ömlött
befelé az összes elképzelhető nyíláson.
Egy idő után hozzászoktunk a
kocsi ugrálásához is. Bár rázkódott és össze vissza billegett,
láttuk, hogy nem fog fölborulni, na, de mi legyen?
Elindulni nem
lehetett, mert 10 centire snem láttunk ki az ablakokon, tömör barna
sötétség vett körül bennünket olyan üvöltéssel, mintha egy századnyi
B-52-es között repültünk volna.
Vízünk még volt, kajánk már nem, és
állitólag ezek a viharok pár órától pár napig is eltarthatnak, fasza!
Megpróbáltuk a szintezőműszert behozatni az egyik önkéntes arab
sráccal (Mabruk, te leszel az!), ráraktunk egy napszemüveget és rongyokkal betekertük a
fejét, ahogy csak lehetett, aztán nagy nehezen félrehúztuk a
szélvédett oldalon a tolóajtót.
Ekkor két dolog történt: a srác
kilépett, a szél pedig belépett, hóna alatt egy-egy gázturbinával,
és a pofánkba nyomta vele a gomolygó barna levest.
Félig vakon
próbáltuk bezárni az ajtót, nagy nehezen sikerült a dolog és a szél
újra csak kint őrjöngött.
Láttuk, ahogy Mabruk a kocsi oldalába
kapaszkodva araszol hátrafelé, mert valahol a Micu mögött 3-4
méterre állt a műszer.
Persze reménytelen vállalkozás volt, ebben az
üvöltő homoktengerben képtelenség látni valamit is, ha pedig
elengedi a kocsit, sosem találja meg újra.
Erre ő is rájött, mert
nekinyomta a fejét az oldalablaknak és bár bebugyoláltuk a fejét, szinte
láttuk a bánatos kutyaképét, ahogy nézett befelé, mi pedig mutogattuk
neki, hogy jöjjön vissza.
Megint eljátszottuk az ajtónyitást, de már
tudtuk mire számíthatunk, így amikor a szél ordítva beugrott, kapott
két nyakast, néhány rugást és rögtön tudta hol a helye.
Aztán csak ültünk a billegő, üvöltő sötétben, vártunk...
A bázist nem értük el rádión, mert
vagy 80 km-re voltak nyugaton, a Motorola meg tudott 20-at, legfeljebb 25-öt
sík terepen...
Egyszer csak azt vettük észre, hogy a kocsi már nem billeg annyira,
és mintha világosabb barna szín keveredne a sötétségbe. Elindulni
még mindig nem lehetett, de határozottan alábbhagyott a vihar ereje,
és ettől kezdve szinte pillanatról-pillanatra enyhült.
Pár perc múlva már
elláttunk vagy 10 méterre, majd kis idő elteltével hirtelen minden kitisztult
körülöttünk.
Kiszálltunk a kocsiból, a szél még cibálta a
ruhánkat, de a levegő kristálytiszta volt, a vihar nyilván magával
vitt minden mozdítható porszemcsét.
Az órámra pillantva kiderült, hogy
az egész fölfordulás, ami nekünk óráknak tűnt, nem tartott tovább,
mint 20 perc.
Később tudtam meg, szerencsénk volt hogy ledöngölt
földúton álltunk, nem pedig a homokdombok között, mert a szél
ilyenkor egyszerűen elhordja a homokot a kocsi egyik oldala alól,
mivel az autó hasa alatt elhaladva még jobban felgyorsul, és
ilyenkor borulás is lehet a vége (ezt megtapasztaltuk a Szaharában, de arról majd a következő fejezetben lesz szó).
Hát így...
Később is kapott el minket homokvihar, volt, amikor napokig tartott és úgy hordta a homokot, hogy csak védőszemüvegben lehetett kilépni zárt helyről.
Aztán volt olyan is, amikor csak óvatosan tudtuk megközelíteni a teodolitot, mert a szemgolyóra ugró 20ezer+ voltos szikra senkinek sem hiányzott igazán.
Sztatikus elektromosság, ugye...
Fotók sajnos abból az időből nem nagyon maradtak, mert bár rengeteget fényképeztünk, a legtöbbet diára, és azokat az évtizedek során elfújta a szél...
Néhány fotó Tunéziából:
A fenti szösszenet egyfajta bevezetés volt számomra a sivatagi életbe, mert bár Tunéziában az öt év alatt bele-belekóstoltunk, csak ezután jött a ténylegesen sivatagi kalandozás, mélyen bent a Szaharában.
Arról szól majd a második rész...
De addig: zene!
2024. március 11., hétfő
2023. december 24., vasárnap
2023. november 25., szombat
Osso buco
Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren és az üvegbetét hegyeken túl, épp kirándultunk és Milánóból átugrottunk a szomszédba és úgy döntöttünk, hogy Morcoteban ebédelünk.
Persze rizottót, na de az étlapon szerepelt egy étel, az Ossobuco:
Hohó, azt egyszer karácsonyra készítette egy kedves barátunk és azonnal beleszerettem:
Itthon elég necces beszerezni a hozzávaló husit, de sikerült rendelni.
Persze nem olyan egyszerű a dolog, fagyasztva indul felénk, méretes hűtőpatronnal aládúcolva, amit ugye ki kell fizetni. Azért lássuk be, a szállítási díj plusz patron ára duplájára emeli az amúgy sem olcsó hozzávalót.
Persze a Metroban is be lehet szerezni, de itt egyrészt nincs Metro, másrészt nincs igazolvány sem. Első próbálkozásra nem lett rossz, így aztán beszereztem egy öntöttvas, magas falú serpenyőt, mert a Biblia szerint is abban az igazi, így a második adag már abban készült.
A napokban kiugrottunk Szlovákiába megnézni az Andrássy kastélyt, és ha már ott voltunk, beugrottunk a Kauflandba és nini!
HUSI!!!
The rest is history, mondaná a művelt orosz, ha tudna angolul.
Hogy nyoma maradjon, leírom, el ne fújja a szél.
Az osso buco (vagy ossobuco) olaszul lyukas csontot, vagy valami ilyesmit jelent (egyesek szerint párolt borjúhúst), a húsban hagyott "lyukas" csont miatt, gondolom én.
Egy baromi egyszerűen elkészíthető étel, ellenben isteni finom (főleg másnap)!
Magyarosan: zőccségleves csontos-velős borjúhússal, na de az ízek harmóniája következtében valami mennyei dolog kerekedik belőle.
A neten sokféle recept található, én azok alapján alkottam meg a sajátom.
Először is az alapanyagok, az én drágám akkurátusan összekészített mindent. Persze én cifrázom a klasszikushoz képest. Illetve nem a paradicsomos verziót készítem, emlékezve barátomra, aki ugye az elsőt, mert tudom, hogy figyel onnan fentről, és szinte hallom is:
- El ne csessze maga vadember, vagy megrúgom!
Tehát amit én rakok bele (nagyjából 2 főre):
Induláshoz:
2-3EK Olivaolaj
3 x kis gombóc vaj
1 x Kisebb hagyma apróra vágva
1 x Fokhagyma apróra vágva
125 ml fehérbor, jóféle
1 x sárgarépa apróra vágva
1 x fehérrépa apróra vágva
1 x zeller rúd apróra vágva
2 x babérlevél
Csipet rozmaring + kakukkfű
A lényeg:
2 x Borjúhús Osso Bucco (vagy egy nagyobb) (liszt)
Só
Bors
1 x 0.5liter borjúhúsleves
Valamint:
1x kis tál borsó (zalaiaknak: cukorborsó)
Aztán ugye kell egy kis Gremolata, mert ez az istene (meg a sípcukor), hogy egy másik barátomat idézzem:
1 x citrom
1 x gerezd fokhagyma
Petrezselyem
Csapjunk bele!
Olajon+vajon ellazítjuk a hagymát. Nem fontos nagyon apróra vágni, úgyis órákon át rotyog. Van aki az olaj helyett guanciale-ból süt ki zsírt, de az épp nem volt kéznél.
Jöhetnek bele a zöldségek, piruljanak.
Kis idő után felöntjük a borral, rotyogjon. Közben előkészítjük a húst, sózzuk borsozzuk mindkét oldalon. Van aki lisztbe forgatja, van, aki nem.
Miután a bor elpárolgott, mehet a hús a zöldségekre.
Trükk: a körben található hártyát néhány helyen be kell metszeni, különben az összerántja főzés közben a többi részt. Mindkét felét "megpirítjuk" (ezt van aki egy másik serpenyőben végzi, nem szükséges), majd felöntjük a meleg húslével és hozzáadjuk a maradék fűszereket. Ha lenne sütő, mehetne bele, 160°-on két órára, itt csak fedő került rá és néhány mantra: főjjé', rotyogjá', oda ne égjé'!
Persze lassú tűzön, legalább 2-3 órán át, a húsnak omlósan puhának kell lennie! Elkészítjük a "gremolata"-t:
Apróra vágjuk a petrezselyem zöldet, lereszeljük a citromhéjat (csak a sárga részt!), vékonyra szelünk egy kis gerezd fokhagymát, ezeket összekeverjük, összevágjuk, adunk hozzá egy csipet sót, borsot. Berakjuk egy kis tálkába, egy kis jó minőségű olívaolajjal összedolgozzuk.
Néha utána kell tölteni húslével, a vége előtt nagyjából 10 perccel pedig mehet bele a borsó.
Ekkor kerül hozzá némi vaj is, kissé besűrítendő a levet...
The rest is silence, ahogy a művelt orosz mondaná, ha... tudjuk. U.i.:
Tálaláshoz az olaszok különféle dolgokat használnak, mint pl. a rizottó, vagy polenta. Van, aki leszűri a hús alól a levet és csak a húst adja a körethez, megöntözve a lével. Szerintem pazarlás az isteni ízű, vajpuhára párolódott zöldséget félrerakni.
A gremolata pedig mehet a husira, kis pikantériával járulva hozzá az amúgyis mennyei ízorgiához.
Zene!
Persze nem olyan egyszerű a dolog, fagyasztva indul felénk, méretes hűtőpatronnal aládúcolva, amit ugye ki kell fizetni. Azért lássuk be, a szállítási díj plusz patron ára duplájára emeli az amúgy sem olcsó hozzávalót.
Persze a Metroban is be lehet szerezni, de itt egyrészt nincs Metro, másrészt nincs igazolvány sem. Első próbálkozásra nem lett rossz, így aztán beszereztem egy öntöttvas, magas falú serpenyőt, mert a Biblia szerint is abban az igazi, így a második adag már abban készült.
A napokban kiugrottunk Szlovákiába megnézni az Andrássy kastélyt, és ha már ott voltunk, beugrottunk a Kauflandba és nini!
HUSI!!!
The rest is history, mondaná a művelt orosz, ha tudna angolul.
Hogy nyoma maradjon, leírom, el ne fújja a szél.
Az osso buco (vagy ossobuco) olaszul lyukas csontot, vagy valami ilyesmit jelent (egyesek szerint párolt borjúhúst), a húsban hagyott "lyukas" csont miatt, gondolom én.
Egy baromi egyszerűen elkészíthető étel, ellenben isteni finom (főleg másnap)!
Magyarosan: zőccségleves csontos-velős borjúhússal, na de az ízek harmóniája következtében valami mennyei dolog kerekedik belőle.
A neten sokféle recept található, én azok alapján alkottam meg a sajátom.
Először is az alapanyagok, az én drágám akkurátusan összekészített mindent. Persze én cifrázom a klasszikushoz képest. Illetve nem a paradicsomos verziót készítem, emlékezve barátomra, aki ugye az elsőt, mert tudom, hogy figyel onnan fentről, és szinte hallom is:
- El ne csessze maga vadember, vagy megrúgom!
Tehát amit én rakok bele (nagyjából 2 főre):
Induláshoz:
2-3EK Olivaolaj
3 x kis gombóc vaj
1 x Kisebb hagyma apróra vágva
1 x Fokhagyma apróra vágva
125 ml fehérbor, jóféle
1 x sárgarépa apróra vágva
1 x fehérrépa apróra vágva
1 x zeller rúd apróra vágva
2 x babérlevél
Csipet rozmaring + kakukkfű
A lényeg:
2 x Borjúhús Osso Bucco (vagy egy nagyobb) (liszt)
Só
Bors
1 x 0.5liter borjúhúsleves
Valamint:
1x kis tál borsó (zalaiaknak: cukorborsó)
Aztán ugye kell egy kis Gremolata, mert ez az istene (meg a sípcukor), hogy egy másik barátomat idézzem:
1 x citrom
1 x gerezd fokhagyma
Petrezselyem
Csapjunk bele!
Olajon+vajon ellazítjuk a hagymát. Nem fontos nagyon apróra vágni, úgyis órákon át rotyog. Van aki az olaj helyett guanciale-ból süt ki zsírt, de az épp nem volt kéznél.
Jöhetnek bele a zöldségek, piruljanak.
Kis idő után felöntjük a borral, rotyogjon. Közben előkészítjük a húst, sózzuk borsozzuk mindkét oldalon. Van aki lisztbe forgatja, van, aki nem.
Miután a bor elpárolgott, mehet a hús a zöldségekre.
Trükk: a körben található hártyát néhány helyen be kell metszeni, különben az összerántja főzés közben a többi részt. Mindkét felét "megpirítjuk" (ezt van aki egy másik serpenyőben végzi, nem szükséges), majd felöntjük a meleg húslével és hozzáadjuk a maradék fűszereket. Ha lenne sütő, mehetne bele, 160°-on két órára, itt csak fedő került rá és néhány mantra: főjjé', rotyogjá', oda ne égjé'!
Persze lassú tűzön, legalább 2-3 órán át, a húsnak omlósan puhának kell lennie! Elkészítjük a "gremolata"-t:
Apróra vágjuk a petrezselyem zöldet, lereszeljük a citromhéjat (csak a sárga részt!), vékonyra szelünk egy kis gerezd fokhagymát, ezeket összekeverjük, összevágjuk, adunk hozzá egy csipet sót, borsot. Berakjuk egy kis tálkába, egy kis jó minőségű olívaolajjal összedolgozzuk.
Néha utána kell tölteni húslével, a vége előtt nagyjából 10 perccel pedig mehet bele a borsó.
Ekkor kerül hozzá némi vaj is, kissé besűrítendő a levet...
The rest is silence, ahogy a művelt orosz mondaná, ha... tudjuk. U.i.:
Tálaláshoz az olaszok különféle dolgokat használnak, mint pl. a rizottó, vagy polenta. Van, aki leszűri a hús alól a levet és csak a húst adja a körethez, megöntözve a lével. Szerintem pazarlás az isteni ízű, vajpuhára párolódott zöldséget félrerakni.
A gremolata pedig mehet a husira, kis pikantériával járulva hozzá az amúgyis mennyei ízorgiához.
Zene!
2023. szeptember 30., szombat
Angolai képeslap
Hot pot night.
Az utolsó bbq/hotpot night, mielőtt indult haza egy része a csapatnak. A geodézia egy asztallal képviselte magát, és bár én a bbq-t preferálom, nem lehetett ellenálni az invitálásnak.
Szépen megterítve:
A kínai csapat többi része később érkezett, egyfajta felfokozott hangulatban.
Ne feledjük, legtöbben közülük nem voltak otthon több mint fél éve, akkor is csak 1-2 hetet tölthetett az a néhány szerencsés a családdal.
Aztán reggel lett, a fotón pontosan 5:03 látható, indulunk a cabindai reptérre.
Ma hárman váltottunk, a Superintendent, a HSE QC és én, mint a geodézia szupervigyora.
Már világosodott, mire Cabinda majdani reptere mellett kiugrottunk a kocsikból, és egyelőre a régi kis reptéren megkaptuk a beszállókártyákat, úgy tűnik, ma nem fog késni a gép.
Sokat.
A Hold pedig itt a seggén nyugszik:
Luanda. Tényleg nem késett sokat, az a fél óra még vasúton is belefér(t volna). Hogy az a rohadt foci mindenhova begyűrűzik...
Mondjuk, Cabindában ott rohad a szépen megépített stadion a város szélén, gondolom a pénzt eltapsolták, ahogy a nagyoktól láthatták. Kocsiablakból.
Az ott jobbra a "szállító" szerkentyű, néhol úgy parkolnak, mint a taxik, várják a kuncsaftot:
Reggel még so-so a forgalom:
Elhúztunk a parlament épülete mellett, a vendégházunk a diplomata negyedben található.
Így aztán néha nincs térerő, ha épp valami prominens személy elindul valamerre, vagy érkezik valahonnan...
Az utcai árusok tömege megszokott látvány, mindig látható mi az, aminek szezonja van épp:
Vendégház, tea.
Valami puccos 12 éves konyak is belekerült, vendéglátónk mindenben kitesz magáért.
Tusolás, szundi, a szokásos pizza ebédre és már a luandai reptéren sorolunk a Brussels Airlines gépe felé.
A másfél év alatt egyszer sem kellett velük repülni, de most az erfranszra sehogyan nem tudtak helyet szerezni.
Próbáltam bizniszre váltani, de az is telt házat jelentett, így maradt a C osztály, avagy a cattle class.
No mindegy, gondoltam, most akkor jól megnézem azt a Brüsszelt, aztán ha úgy viselkedik, pofán is vágom!
Luandából Kinshasába reppentünk, mert ez egy Belgium - Angola - Kongó - Belgium körjárat.
Azt hittem, hogy kissé fellélegzünk, de nem, a csóriseggűek istene ma szabadságot vett ki, tömve volt a gép, pedig az utolsó utáni pillanatig bíztam abban, hogy az az egy hely a középső sorok szélén szabad lesz.
Hát nem, így aztán egy megadó sóhajjal visszapaszíroztam magam a cabindaidemárfrancia autószerelő mellé a szélre.
Az útról csak annyit: 8 óra tömör gyönyör...
Hajnalban szálltunk le és bárhogy tekergettem a fejem, egy Brüsszelt sem láttam, csak sok-sok nyüzsgő embert. Így aztán inkább szaladtam a bizniszváróba, ahol a csokis ember fogadott:
Elzúgtam mellette és a reggeliző pultot kommandóztam, első körben kis apetájzert, ezután jött egy nagy adag rántotta.
Mivel még reggel 8 sem volt és délután 3-kor indult a gép, felkerestem a rekreációs sort, az egyik üres szobában vízszintesre helyezkedtem, és délre beállítva az ébresztőt bedunyhát vezényeltem.
Azért az ajtót bezártam rendesen, még a széket is odatámasztottam, nehogy rámtörjön Brüsszel.
Nem kellett nagyon invitálni az álommanót, mivel az éjszaka semennyit nem aludtam abban a rohadt vallatószékben. Az tuti a Brüsszel műve volt, gondoltam már félálomban, aztán elnyomott a buzgóság.
A telefon csörgött: ébresztő! Körbenéztem ebédfronton (hát ezek nem tudnak egy rendes perkeltet főzni, pedig omlós volt a marha):
Berendeztem az irodát a maradék időre, kicsit pepecseltem:
És már fent is voltunk a levegőben, gondoltam, hogy na most akkor még utóljára jól megnézem ezt a Brüsszelt, akivel annyit hadakozik az a pillanatnyi elmezavar, de jól sejtettem: csak egy várost láttam ott lent, olyat, amilyet az ember számtalant lát a magasból.
Bizniszuzsi, mert ha van az a mondás(?), miszerint repülni muszáj, akkor enni is muszáj!
Itt már ereszkedtünk, jó szeműek felfedezhetik a Bazilikát, merugye az ott a Duna a komáromi híddal:
És végre magyar betonon nyikkantak a kerekek és az én drágám várt az otthon illataival, ízeivel...
Ennyi volt a hazaút 1.7 napja, a következő megálló már a fehérvárcsurgói kastélyszálló volt, ahol másnap esküvőre készülődtek, de ez (vagy az) nem fontos.
Zene!
Az utolsó bbq/hotpot night, mielőtt indult haza egy része a csapatnak. A geodézia egy asztallal képviselte magát, és bár én a bbq-t preferálom, nem lehetett ellenálni az invitálásnak.
Szépen megterítve:
A kínai csapat többi része később érkezett, egyfajta felfokozott hangulatban.
Ne feledjük, legtöbben közülük nem voltak otthon több mint fél éve, akkor is csak 1-2 hetet tölthetett az a néhány szerencsés a családdal.
Aztán reggel lett, a fotón pontosan 5:03 látható, indulunk a cabindai reptérre.
Ma hárman váltottunk, a Superintendent, a HSE QC és én, mint a geodézia szupervigyora.
Már világosodott, mire Cabinda majdani reptere mellett kiugrottunk a kocsikból, és egyelőre a régi kis reptéren megkaptuk a beszállókártyákat, úgy tűnik, ma nem fog késni a gép.
Sokat.
A Hold pedig itt a seggén nyugszik:
Luanda. Tényleg nem késett sokat, az a fél óra még vasúton is belefér(t volna). Hogy az a rohadt foci mindenhova begyűrűzik...
Mondjuk, Cabindában ott rohad a szépen megépített stadion a város szélén, gondolom a pénzt eltapsolták, ahogy a nagyoktól láthatták. Kocsiablakból.
Az ott jobbra a "szállító" szerkentyű, néhol úgy parkolnak, mint a taxik, várják a kuncsaftot:
Reggel még so-so a forgalom:
Elhúztunk a parlament épülete mellett, a vendégházunk a diplomata negyedben található.
Így aztán néha nincs térerő, ha épp valami prominens személy elindul valamerre, vagy érkezik valahonnan...
Az utcai árusok tömege megszokott látvány, mindig látható mi az, aminek szezonja van épp:
Vendégház, tea.
Valami puccos 12 éves konyak is belekerült, vendéglátónk mindenben kitesz magáért.
Tusolás, szundi, a szokásos pizza ebédre és már a luandai reptéren sorolunk a Brussels Airlines gépe felé.
A másfél év alatt egyszer sem kellett velük repülni, de most az erfranszra sehogyan nem tudtak helyet szerezni.
Próbáltam bizniszre váltani, de az is telt házat jelentett, így maradt a C osztály, avagy a cattle class.
No mindegy, gondoltam, most akkor jól megnézem azt a Brüsszelt, aztán ha úgy viselkedik, pofán is vágom!
Luandából Kinshasába reppentünk, mert ez egy Belgium - Angola - Kongó - Belgium körjárat.
Azt hittem, hogy kissé fellélegzünk, de nem, a csóriseggűek istene ma szabadságot vett ki, tömve volt a gép, pedig az utolsó utáni pillanatig bíztam abban, hogy az az egy hely a középső sorok szélén szabad lesz.
Hát nem, így aztán egy megadó sóhajjal visszapaszíroztam magam a cabindaidemárfrancia autószerelő mellé a szélre.
Az útról csak annyit: 8 óra tömör gyönyör...
Hajnalban szálltunk le és bárhogy tekergettem a fejem, egy Brüsszelt sem láttam, csak sok-sok nyüzsgő embert. Így aztán inkább szaladtam a bizniszváróba, ahol a csokis ember fogadott:
Elzúgtam mellette és a reggeliző pultot kommandóztam, első körben kis apetájzert, ezután jött egy nagy adag rántotta.
Mivel még reggel 8 sem volt és délután 3-kor indult a gép, felkerestem a rekreációs sort, az egyik üres szobában vízszintesre helyezkedtem, és délre beállítva az ébresztőt bedunyhát vezényeltem.
Azért az ajtót bezártam rendesen, még a széket is odatámasztottam, nehogy rámtörjön Brüsszel.
Nem kellett nagyon invitálni az álommanót, mivel az éjszaka semennyit nem aludtam abban a rohadt vallatószékben. Az tuti a Brüsszel műve volt, gondoltam már félálomban, aztán elnyomott a buzgóság.
A telefon csörgött: ébresztő! Körbenéztem ebédfronton (hát ezek nem tudnak egy rendes perkeltet főzni, pedig omlós volt a marha):
Berendeztem az irodát a maradék időre, kicsit pepecseltem:
És már fent is voltunk a levegőben, gondoltam, hogy na most akkor még utóljára jól megnézem ezt a Brüsszelt, akivel annyit hadakozik az a pillanatnyi elmezavar, de jól sejtettem: csak egy várost láttam ott lent, olyat, amilyet az ember számtalant lát a magasból.
Bizniszuzsi, mert ha van az a mondás(?), miszerint repülni muszáj, akkor enni is muszáj!
Itt már ereszkedtünk, jó szeműek felfedezhetik a Bazilikát, merugye az ott a Duna a komáromi híddal:
És végre magyar betonon nyikkantak a kerekek és az én drágám várt az otthon illataival, ízeivel...
Ennyi volt a hazaút 1.7 napja, a következő megálló már a fehérvárcsurgói kastélyszálló volt, ahol másnap esküvőre készülődtek, de ez (vagy az) nem fontos.
Zene!
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)