Volt eddig ugye az első, azután a nagy, most jön a maradék.
Jelesül Türkmenisztán (Karakum, vagy hamár, akkor Garagum, vagyis "fekete homok"), aztán Afganisztán, Irak, Omán, majd az Emirátusok és végül Etiópia.
Nebit-Dag, azaz Olaj-hegy (vagy hegynyi olaj?) volt az első állomásunk, amely kb. 450 km-re fekszik kissé északnyugatra Ashgabattól, a fővárostól.
Az utat a Karakum déli/délnyugati, alsó szélét övező hegylánc mentén tettük meg, nagyrészt térerő nélkül (1999. decemberében jártunk akkortájt) és kb. egy hónapot töltöttünk ott, mivel a táborunk a sivatagban még nem volt kész.
Így aztán naponta vagy 70-80 km-t autóztunk ki nyugat felé és ugyanannyit vissza, az ideiglenesen elfoglalt olajbányász "munkásszállón".
A városban egyébként zajlott az élet, baromi jól váltották a dollárt és szilveszterre (a karácsonyt is ott töltöttük) kibéreltük az egyik menő helyi bárt.
A helyi munkásaink megismertettek a helyi nevezetességekkel, ami ugyan kimerült az áruházak polcain sorakozó paradicsomkonzervekben (tényleg, mindenütt az volt és csak az), ugyanakkor isteni füstölt halakat hoztak otthonról és ne feledkezzünk meg a kaviárról sem.
Amikor először kérdeztem meg azt, hogy nem-e lehetne-e beszerezni (üzletekben nem lehetett kapni, mindent exportáltak) és a válaszuk az volt, hogy dehogynem, felderült a decemberi szomorú ég!
- Mennyit szeretnél? - tették fel a kérdést.
- Hát, olyan kis dobozzal, mint a boltokban...
Mire kitört a nevetés:
- Ne szórakozz, fél kiló alatt nem állunk szóba senkivel.
No de a sivatag.
Mint tudjuk, az ország kb. 70%-át az borítja, mi pedig a nyugati csücskében, közel a vízhez fogunk szorgoskodni.
Itt épp a referencia GPS állítódik, ausztrál kolléga segítségével:
Ahol mi dolgoztunk, Nebit-Dagtól nyugatra (majd elfelejtettem, 2001-ben átnevezték a várost Balkanabat-ra), nem volt először igazán vészes a homok, főleg nem Algéria hatalmas homokhegyei után.
Hanem aztán hamarosan berongyoltunk olyan buckák közé, amelyek ugyan nem voltak magasabbak, mint 5-10 méter, de nagyon sunyi módon keserítették meg az életünket.
Az uralkodó széljárás kelet-nyugat irányú volt, így aztán kelet felől gond nélkül felautóztunk a homokdomb tetejére az enyhe emelkedőn, a csúcson átbillentünk és lecsúsztunk a meredek oldalon, majd vígan mentünk tovább.
Újabb emelkedő, lecsúszás, tovább: ismerős volt Algériából a technika.
Ezzel nem is volt gond, hanem amikor visszafelé indultunk volna, akkor érte meglepetés - nem csak a szürke tehenet, a viccben -, hanem minket is.
Nem volt átjáró...
Ugyan lecsúsztunk a nyugati oldalon, de ez visszafelé nem működött: merugye a fizika nem csak egy jó ötlet, annak törvényei vannak.
Jól látható a gugli fotón, kelet felől érkezve laposan emelkedik, nyugat felé viszont hirtelen lezuhan a homok:
Így aztán le-fel autóztunk addig, amíg nem találtunk olyan homokfalat, amely csak kb. 1m magas volt, azt aztán a csipet csapat addig lapátolta, püfölte, rugdosta, míg a kocsink fel tudott ugratni. Aztán pár méter után megint elértük a dűnesort és kezdődött a le-fel keresgélés.
Mi még csak istenesen jártunk, mert mint később megtudtam, az ország talán legjobb terepes sofőrje volt a miénk.
Anno Brezsnyev elvtárs személyi sofőrje volt, de nem okozott neki gondot az sem, hogy egy Urallal és egy tájolóval (előbbi egy teherautó, utóbbi egy iránytű), meg pár vadásszal bevegye magát a sivatagba és egy hét elteltével ki is jusson onnan.
A platón a gazellákról nem beszélve...
Persze a másik két brigád nem volt ilyen szerencsés, rádióztak is helikopteres mentésért.
Emiatt aztán a főnökség megtiltotta azt, hogy kocsikkal bemenjünk a sivatagba, csak gyalogolni lehetett.
Első nap okés volt: bemértük azt az 5-6 km-t, majd ugyanannyit visszagyalogoltunk a Toyotákhoz.
Másnap besétáltunk az előző napi munka utolsó pontjaihoz, bemértük megint a napi adagot, de akkor már 10-12km-t kellett visszafelé gyalogolni.
Harmadik nap pedig csak ahhoz kellett volna begyalogolnunk 10-12km-t, hogy elkezdhessük a munkát.
Meg a nagymári faszát, azt! - gondoltuk, de csak elindultunk.
Aztán úgy 6-7km után motorzúgás csapta meg a fülünket, és az a motor bizony elég magas fordulatszámon pörgött.
Olyanformán, mint ahogy a miénk szokott felező harmadikban, lendületet véve, homokdomnak felfelé.
Füleltük, hogy mi és ki lehet az, amikor hopp, az előttünk pár száz méterre található egyik dűnesorra felugratott a sofőrünk.
Kaján vigyorral tudatta, hogy nem hagy minket gyalogolni, nehogy már kifogjon rajta egy kis homok.
Szerencsére a vezetőség hamar megértette azt, hogy bulldózerek nélkül lehetetlen lesz megcsinálni a munkát, különben is, a vibróknak, kábeleseknek kell majd az "út", hát mi, a geodézia is megkaptuk a Caterpillárokat.
Na, innentől megszűnt a gyaloglás: kidugtam a GPS antennát és a rádióantennát az ablakon, amikor a kontrolleren azt láttam, hogy ott a pont, akkor megállítottam a kocsit 30-60 centit még előre, vagy hátra gurultunk, hogy pontosabb legyen a rögzített koordináta, míg azzal tököltem, a segéderő kiugrott és a megírt zászlót beszúrta a bulldózer vágta nyom szélébe: next!
Itt épp kis szieszta a híres sofőrrel és a segéderővel:
Ez pedig már az irodánk a homokozóban, még újévi hangulatban, Andy és Lee statisztál az akkori technika mellett:
A sivatag szélén egészen a Kaszpi-tengerig merészkedtünk, ahol -15m környékét mutatott a GPS.
Akadtak problémák...
Azután jött Afganisztán, erről már szól a "fáma", vagyis a blog, 2012-esek a bejegyzések, érdemes ott körbenézni.
Itt nem igazán a homok, inkább a helyiek okoztak néha problémát, mivel a Nissan "telekjáró"-val mindenhova eljutottunk:
Bár nem mindenhonnan jöttünk vissza gond nélkül, itt épp egy IED-re futott kocsink, de ez más tészta:
Irak.
Basrától északra.
2011. január környékét kell megpislantani a blogban...
Itt igazán a porviharok okoztak gondot, legtöbbször éjszaka tudott csak dolgozni a nép, mivel érdekes módon akkor nyugi volt időjárásügyileg.
Egy jellegzetes fotó a terepről:
Omán.
Imádtam ezt az országot, először itt támadt igazán kedvem fotózni, filmezni, üdítő volt az algériai és egyiptomi csóriság, kosz és szemét után.
Persze minden elveszett, ami 2011 előtt készült, hála a vadiúj, de egy hét múlva defektessé váló vinyónak, amelyre az összes fotót kimásoltam.
No és az én hülyeségemnek, feledve azt az alapvető számtech szabályt, hogy az, ami egy példányban van meg, olyan, mintha meg sem lenne.
Itt épp azt gyakoroljuk instruktorokkal, hogy miként lehet homokgödörböl szabadulni, ha már egyszer voltunk olyan marhák és belehajtottunk:
Két út lehetséges a kijutásra:
1 - körbe-körbe autózunk, egyre feljebb kapaszkodva (mint látható), de ez csak akkor működik, ha nem túl meredek a gödör oldala
2 - Előre-hátra gurulunk a saját nyomunkban, mígnem akkora lendületet nem tudunk szerezni, hogy kirúgjuk magunkat a peremen át
Ez utóbbi vitt egyszer ki Algériában, amikor épp felderítősdit játszottam és belecsúsztam egy gödörbe.
Igaz, akkor elhasználtam a kocsin található minden homokrácsot, kartonpapírt, gumiszőnyeget, sőt az összes vizemet, leengedtem a kerekekben a nyomást 1 bar alá, mert tudtam, hogy csak egy próbára van lehetőségem.
Sikerült.
Itt pedig navigációs gyakorlat Ománban, találd meg a zászlót.
Persze a havi "találd meg az elveszett embert" gyakorlatok is hasonlók voltak, mert a sivatag nem tréfa...
Emirátusok.
A Dubajba, vagy a többi emirátusba látogató turistának érdemes befizetnie egy "sivatagi túrára".
Persze innen nézve komolytalan az egész, de egy európai panellakó tuti lehidal az élménytől.
A sivatagi munkáról, amit Abu Dhabiban végeztünk, 2019-ben találhatók bejegyzések.
Itt egy megfáradt vibrátor pihenget épp:
Élet a sivatagban:
Etiópia.
Nem igazán homok borította azt a részt, ahol dolgoztunk, inkább süppedős, sós sivatag, ahol csak az épített töltéseken tudtunk mozogni.
A Dalol nevű vulkán volt a táborunktól vagy 8km-re, sajnos nem volt időnk ellátogatni oda.
A 2015. novemberi bejegyzések szólnak erről, és a csipet-csapatról...
Egyelőre ennyi...
Zene!
2024. május 6., hétfő
2024. április 19., péntek
Sivatagozzunk, Vol. 2.
A Szahara.
Nem csak azért, mert ez a legnagyobb homoksivatag (jégben ugye megelőzi Antarktika és Arktika), hanem azért is, mert itt töltöttem el a legtöbb időt homokdombra fel, homokdombról le olyan helyeken, ahova egyszerű ember/turista soha nem juthat el.
Nem mellesleg azért is, mert számomra ez "A" sivatag.
Lenyűgöző a dűnék, homokhegyek látványa, és bár végtelenül csendes, valamilyen különös, sosem megfejtett oknál fogva sosem éreztem ott magányosnak magam.
Az egyik első táborunk:
Bár Tunéziában már összefutottunk a keleti végével, Marokkóban pedig a nyugatival, a közepe az igazi, vagyis inkább azok a területei, amelyeket "erg"-ként tartanak számon.
Tudományoskodjunk kicsit.
Az egyszerű ember számára a sivatag ugye homokot jelent, sok-sok homokot.
A nem egyszerű ember azt mondja: hohó, nem úgy van az!
És azonnal elkezd mindenfélét kitalálni, rendszerezni, beskatulyázni.
Nézzük tehát mit is mondanak a sivatag egyes részeiről, jelesül az "erg"-ekről az okosok a wikin:
Az erg (homoktenger vagy dűnetenger is, vagy homokréteg, ha nem tartalmaz dűnéket) egy széles, sík sivatagi terület, amelyet szélfútta homok borít, és alig, vagy egyáltalán nincs vegetatív borítása.
A szó az arab ʿarq (عرق) szóból származik, ami "dűnemezőt" jelent.
Szigorúan véve az erg olyan sivatagi terület, amely több mint 125 km2 (48 négyzetmérföld) eolikus vagy szélfútta homokot tartalmaz, és ahol homok borítja a felszín több mint 20%-át.
A Szahara erg-jei az alábbi térképen láthatók, én a karikázott területeken mocorogtam pár éven át ( a jobb oldali részen csak az egyiptomi területen):
2000 méteren repülve így néz ki a Grand Erg Oriental (az első fotó is azon a területen készült):
Kicsit alacsonyabban repülve pedig ilyen:
Vagy ilyen: Esetleg ilyen: De ilyen is lehet: Leszállva pedig:
Oké, leszálltunk, de hogyan tovább?
Mert ugye utak azok nincsenek.
Ha nincs, megyünk toronyiránt, ami leginkább azt jelentette, hogy jobbra-balra:
Ha pedig nem lehet sem jobbra, sem balra, akkor gyártunk csapásokat, mert utaknak azért nem nevezném a homokba dózerolt nyomokat.
A nagy dűnéken így: A kisebbeken pedig így: Szerintem csinos lett... persze ezen naponta 80 km-t autózni nem egy leányálom... Azért hullámvasútnak elment, homokvihar esetén még tengeribeteg is lettem néhányszor: amikor keresztbe fújt a szél és autózni kellett, olyan volt az egész, mintha oldalra csúsznánk, nem pedig előre haladnánk...
Ez rendesen megkavarja az arra érzékenyek egyensúlyért felelős szerveit, mert nem hisznek a saját szemüknek.
Vagy valami ilyesmi.
Aztán akadtak olyan részek is, ahol csak gyalogolni lehetett, a hatalmas dűnék meredek oldalaiba nem érte volna meguta... csapásokat vágni.
Ilyenkor a népek kézben cipelték a felszerelést, vagy megpróbáltak olyan közel autózni a célterülethez, amennyire csak lehetett.
Mint itt pl. én, mivel piszokgyorsan kellett a repeatert felállítani, ugyanis a GPS-ek eldobták a precíz koordinátákat, mivel nem jutott el hozzájuk a korrekciós jel: Itt pl. túl puha volt a homok autózáshoz: Itt pedig előre kellett ballagni, felderíteni a lehetséges helyeket, ahol el tudunk lavírozni a Toyotával: Szerencsére az Erg hatalmas homokhegyei között sokszor szépen el lehetett kavirnyálni, ezt a kitaposott "utat" pl. Route 66-ként emlegettük csak.
Ez volt a "fő verőér" a reggeli kilovaglásokkor, ill. az este betakarodásokkor: Persze ezen az úton is akadtak részek, ahol reggel még el tudtunk autózni vígan, mivel az éjszakai "párától" tömör volt a homok.
Délután azonban már forró és laza volt minden, így kénytelen volt a nép mindenféle trükköket bevetni, legfőképp az "út" mellett keresni valami járható, szűz területet.
A táborok, amelyekben laktunk végülis minden igényt kielégítettek, fúrtunk egy 80-120 m-es kutat, amelyből isteni tiszta és hideg vizet kaptunk.
Volt konyhánk, pékségünk, fürdőnk, konditermünk, az irodák és lakókocsik mellett, sőt, egy "bár"-nak kinevezett konténer is előfordult itt-ott, bár Algériában eléggé necces volt a seritalt lejuttatni a sivatagba.
Megoldottuk.
Itt lakom látod, énekelte a Tankcsapda, a fotón pedig Michelle a francia séfünk: Ez pedig az "enhanced" kommunikáció a külvilággal, net. meg minden.
Korábban csak egy bőrödnyi méretű műholdas telefonunk volt és mindenki kapott hetente 10 percet, hogy a családdal beszélni tudjon.
Munka.
Mert hogy azért jöttünk ide, a "senki" földjére.
Estünk-keltünk, de hát a homokon így mennek a dolgok.
Velem ötöt pördült egyszer a Toyota, balga módon fordulni próbáltam egy homokhegy meredek oldalában, a gravitáció pedig szólt egy alig kétöklömnyi kis homokhalomnak: lökjé' má' rajta egy kicsit...
Itt épp a GPS referencia állomásunk, ami kissé "behavazódott" az ácsorgása során: Vibrátorok...
Ahol el tudtak gurulni, ott ők keltették a szeizmikus rezgéseket, ahol nem, ott előszedtük a dinamitot a ládafiából. Egy tipikus munkagép: imádtam! Megjegyzés: a fenti koordinátákat bevive a Google Earth-be, függőleges (helyesen észak - déli irányú) vonalakat látunk a sivatagban.
Na, azok a mi geofonvonalaink, amelyeket bulldózerek vágtak azért, hogy a felszerelést (kábeleket, geofonokat) szállító teherautóink közlekedni tudjanak, mint pl. ezen a screenshoton is látszik: Hogy mit kerestünk? Olajat...
Pontosabban olajcsapdákra utaló jeleket, szeizmikus módszerrel.
Később lesznek linkek is...
De most még... játszunk.
A golf mondjuk nem a legsikeresebb ennyi bunker között, de hát... És a homokozás... Aztán nagy ritkán belefutottunk tevéket terelgető emberkékbe, a völgyek csenevész bokrait rágcsálták a tevék év közben, tavasszal pedig, amikor egészen hihetetlen módon zöldbe borul a sivatag egy része, füvet legelhettek. No és az élővilág.
Többnyire kimerült bogarakban és kígyókban.
Madarakkal főleg a vonulásukkor találkoztunk, egyszer legalább 100 gólya körözött felettünk, gondolom látták a szennyvíztározóinkat.
Leszállni nem mertek... De a srácok fogtak rengeteg ilyen gyíkszerű valamit, ami leginkább a homok alatt közlekedett (vagy bújt), elmondásuk szerint a húsa keresett csemege és a halra hasonlít leginkább. Úgy is hívták, a sivatag hala. Aztán a meglepetés: itt valamikor 7-10ezer éve emberek éltek. Erről tanúskodtak a pattintott kő nyílhegyek, vagy a nagy kőtál, amiben gabonát őrölhettek, no és a sziklarajzok: És az érdekességek, mint pl. amikor 1999 januárjában havazott: Vagy a Sif Fatima környéki - hejj, ha ezt Rejtő Jenő láthatta volna -, rég elhagyatott idegenlégiós erőd: Aztán a homokviharok, sivatagi naplementék, a távolban elvonuló eső...
Ó, és hogy a homok milyen a sivatagban?
Tiszta, nagyon tiszta... mint a kvarc
Végül - de nem utolsó sorban - néhány bejegyzés, ami akkor és ott...
Egy naplórészlet
Ez is naplószerű
A homok hatalma
Homokozás
Munka
Csak egy nap...
És végül, zene!
Nem csak azért, mert ez a legnagyobb homoksivatag (jégben ugye megelőzi Antarktika és Arktika), hanem azért is, mert itt töltöttem el a legtöbb időt homokdombra fel, homokdombról le olyan helyeken, ahova egyszerű ember/turista soha nem juthat el.
Nem mellesleg azért is, mert számomra ez "A" sivatag.
Lenyűgöző a dűnék, homokhegyek látványa, és bár végtelenül csendes, valamilyen különös, sosem megfejtett oknál fogva sosem éreztem ott magányosnak magam.
Az egyik első táborunk:
Bár Tunéziában már összefutottunk a keleti végével, Marokkóban pedig a nyugatival, a közepe az igazi, vagyis inkább azok a területei, amelyeket "erg"-ként tartanak számon.
Tudományoskodjunk kicsit.
Az egyszerű ember számára a sivatag ugye homokot jelent, sok-sok homokot.
A nem egyszerű ember azt mondja: hohó, nem úgy van az!
És azonnal elkezd mindenfélét kitalálni, rendszerezni, beskatulyázni.
Nézzük tehát mit is mondanak a sivatag egyes részeiről, jelesül az "erg"-ekről az okosok a wikin:
Az erg (homoktenger vagy dűnetenger is, vagy homokréteg, ha nem tartalmaz dűnéket) egy széles, sík sivatagi terület, amelyet szélfútta homok borít, és alig, vagy egyáltalán nincs vegetatív borítása.
A szó az arab ʿarq (عرق) szóból származik, ami "dűnemezőt" jelent.
Szigorúan véve az erg olyan sivatagi terület, amely több mint 125 km2 (48 négyzetmérföld) eolikus vagy szélfútta homokot tartalmaz, és ahol homok borítja a felszín több mint 20%-át.
A Szahara erg-jei az alábbi térképen láthatók, én a karikázott területeken mocorogtam pár éven át ( a jobb oldali részen csak az egyiptomi területen):
2000 méteren repülve így néz ki a Grand Erg Oriental (az első fotó is azon a területen készült):
Kicsit alacsonyabban repülve pedig ilyen:
Vagy ilyen: Esetleg ilyen: De ilyen is lehet: Leszállva pedig:
Oké, leszálltunk, de hogyan tovább?
Mert ugye utak azok nincsenek.
Ha nincs, megyünk toronyiránt, ami leginkább azt jelentette, hogy jobbra-balra:
Ha pedig nem lehet sem jobbra, sem balra, akkor gyártunk csapásokat, mert utaknak azért nem nevezném a homokba dózerolt nyomokat.
A nagy dűnéken így: A kisebbeken pedig így: Szerintem csinos lett... persze ezen naponta 80 km-t autózni nem egy leányálom... Azért hullámvasútnak elment, homokvihar esetén még tengeribeteg is lettem néhányszor: amikor keresztbe fújt a szél és autózni kellett, olyan volt az egész, mintha oldalra csúsznánk, nem pedig előre haladnánk...
Ez rendesen megkavarja az arra érzékenyek egyensúlyért felelős szerveit, mert nem hisznek a saját szemüknek.
Vagy valami ilyesmi.
Aztán akadtak olyan részek is, ahol csak gyalogolni lehetett, a hatalmas dűnék meredek oldalaiba nem érte volna meg
Ilyenkor a népek kézben cipelték a felszerelést, vagy megpróbáltak olyan közel autózni a célterülethez, amennyire csak lehetett.
Mint itt pl. én, mivel piszokgyorsan kellett a repeatert felállítani, ugyanis a GPS-ek eldobták a precíz koordinátákat, mivel nem jutott el hozzájuk a korrekciós jel: Itt pl. túl puha volt a homok autózáshoz: Itt pedig előre kellett ballagni, felderíteni a lehetséges helyeket, ahol el tudunk lavírozni a Toyotával: Szerencsére az Erg hatalmas homokhegyei között sokszor szépen el lehetett kavirnyálni, ezt a kitaposott "utat" pl. Route 66-ként emlegettük csak.
Ez volt a "fő verőér" a reggeli kilovaglásokkor, ill. az este betakarodásokkor: Persze ezen az úton is akadtak részek, ahol reggel még el tudtunk autózni vígan, mivel az éjszakai "párától" tömör volt a homok.
Délután azonban már forró és laza volt minden, így kénytelen volt a nép mindenféle trükköket bevetni, legfőképp az "út" mellett keresni valami járható, szűz területet.
A táborok, amelyekben laktunk végülis minden igényt kielégítettek, fúrtunk egy 80-120 m-es kutat, amelyből isteni tiszta és hideg vizet kaptunk.
Volt konyhánk, pékségünk, fürdőnk, konditermünk, az irodák és lakókocsik mellett, sőt, egy "bár"-nak kinevezett konténer is előfordult itt-ott, bár Algériában eléggé necces volt a seritalt lejuttatni a sivatagba.
Megoldottuk.
Itt lakom látod, énekelte a Tankcsapda, a fotón pedig Michelle a francia séfünk: Ez pedig az "enhanced" kommunikáció a külvilággal, net. meg minden.
Korábban csak egy bőrödnyi méretű műholdas telefonunk volt és mindenki kapott hetente 10 percet, hogy a családdal beszélni tudjon.
Munka.
Mert hogy azért jöttünk ide, a "senki" földjére.
Estünk-keltünk, de hát a homokon így mennek a dolgok.
Velem ötöt pördült egyszer a Toyota, balga módon fordulni próbáltam egy homokhegy meredek oldalában, a gravitáció pedig szólt egy alig kétöklömnyi kis homokhalomnak: lökjé' má' rajta egy kicsit...
Itt épp a GPS referencia állomásunk, ami kissé "behavazódott" az ácsorgása során: Vibrátorok...
Ahol el tudtak gurulni, ott ők keltették a szeizmikus rezgéseket, ahol nem, ott előszedtük a dinamitot a ládafiából. Egy tipikus munkagép: imádtam! Megjegyzés: a fenti koordinátákat bevive a Google Earth-be, függőleges (helyesen észak - déli irányú) vonalakat látunk a sivatagban.
Na, azok a mi geofonvonalaink, amelyeket bulldózerek vágtak azért, hogy a felszerelést (kábeleket, geofonokat) szállító teherautóink közlekedni tudjanak, mint pl. ezen a screenshoton is látszik: Hogy mit kerestünk? Olajat...
Pontosabban olajcsapdákra utaló jeleket, szeizmikus módszerrel.
Később lesznek linkek is...
De most még... játszunk.
A golf mondjuk nem a legsikeresebb ennyi bunker között, de hát... És a homokozás... Aztán nagy ritkán belefutottunk tevéket terelgető emberkékbe, a völgyek csenevész bokrait rágcsálták a tevék év közben, tavasszal pedig, amikor egészen hihetetlen módon zöldbe borul a sivatag egy része, füvet legelhettek. No és az élővilág.
Többnyire kimerült bogarakban és kígyókban.
Madarakkal főleg a vonulásukkor találkoztunk, egyszer legalább 100 gólya körözött felettünk, gondolom látták a szennyvíztározóinkat.
Leszállni nem mertek... De a srácok fogtak rengeteg ilyen gyíkszerű valamit, ami leginkább a homok alatt közlekedett (vagy bújt), elmondásuk szerint a húsa keresett csemege és a halra hasonlít leginkább. Úgy is hívták, a sivatag hala. Aztán a meglepetés: itt valamikor 7-10ezer éve emberek éltek. Erről tanúskodtak a pattintott kő nyílhegyek, vagy a nagy kőtál, amiben gabonát őrölhettek, no és a sziklarajzok: És az érdekességek, mint pl. amikor 1999 januárjában havazott: Vagy a Sif Fatima környéki - hejj, ha ezt Rejtő Jenő láthatta volna -, rég elhagyatott idegenlégiós erőd: Aztán a homokviharok, sivatagi naplementék, a távolban elvonuló eső...
Ó, és hogy a homok milyen a sivatagban?
Tiszta, nagyon tiszta... mint a kvarc
Végül - de nem utolsó sorban - néhány bejegyzés, ami akkor és ott...
Egy naplórészlet
Ez is naplószerű
A homok hatalma
Homokozás
Munka
Csak egy nap...
És végül, zene!
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)





































































