2025. március 4., kedd

Porthoz kötve

Viharos a tenger, nem tudunk kifutni még legalább két napig.
A kikötőben is látjuk a fodrozódást, tarajosan kúszik felénk rendületlenül, billeg a hajó, néha meg is lódul egy-egy nagyobb hullámtól és ilyenkor csattan egyet a móló gumi ütközőin, mi oedig meglódulunk.
Mi tehet ilyenkor az ember?
Végzi az irodai munkát, no meg gyakorol.

Ma a "hajót elhagyni" volt terítéken, miután megszólalt a vészcsengő és a hangszórókból a kapitány hangja hallatszott: Abandon ship! All hands, move immediately to the muster station! .
Felkapjuk a mentőmellényeket (szerencsére a megbeszélés alapján a hőtartó ruhába nem kellett beöltözni) és irány a gyülekezési pont, majd a fedélzet.
Népszámlálás, közben a személyzet felhajíntja magát a legfelső fedélzetre, ahol a mentőtutaj is lapít.
Ezt vagy vízbe taszajtja az ember, vagy ha arra nincs ideje, a süllyedő hajóval megy a víz alá.
Nade Keine Panik!, ahogy a művelt orosz mondaná, ha tudna németül.
Az a kis, lapos henger alakú, okos szerkezet, ott a jobb oldalon nem véletlenül kapaszkodik a rögzítő kampóba.
Amint 4m-es mélységbe süllyed a hajó, elvágja a narancsszínű rögzítőkötelet és a tutaj felugrik a vízfelszínre, ahol automatikusan kinyílik a konténer, felfúvódik a szerkentyű és lehet belemászni.
A "painter line" nem festőkötél, ahogy az egyszerű magyar ferdítené, hanem egy nagyon fontos tartozéka a tutajnak.
Feladatai, illetve amire használható:
Rögzítés a hajóhoz: A kötél segítségével a mentőtutajt a hajóhoz lehet rögzíteni, amíg az utasok beszállnak. Ez különösen fontos vészhelyzetben, amikor a hajó instabil lehet.
Vontatás: A kötél lehetővé teszi a mentőtutaj vontatását a hajó, vagy egy másik mentőeszköz által.
Stabilizálás: A kötél segíthet a mentőtutaj stabilizálásában a vízben, különösen erős hullámzás esetén.
Összekapcsolás: Több mentőtutaj összekapcsolására is használható, hogy a túlélők csoportban maradjanak.
Na, esmét tanultunk valamit, merugye a tanulás (és az ismétlés) a tudás anyja.
Apja ismeretlen.

A felső fedélzetről (ez a legmagasabb pont ezen a hajón, fedélzetügyileg) szép a kilátás, onnan lökik a tengerbe a mentőtutajt, ha van rá idő.
Itt pedig az előkészített pöpec kis kötéllétra, amelyen az úri közönség elegánsan távozik, ha kell.
Esetleg nem annyira elegánsan, hanem egyszerűen fogja magát és beleugrik a vízbe.
Kis eligazítás történt a mit és miértekről, valamint a hogyanokról a kapitány részéről, majd mindenki ment a dógára.

Aztán mi ugye olyan Mohamedek vagyunk, akihez a hegy jön el, ha hívjuk, befutott a benzinkút.
Tele kérem!
Hogy mennyi?
206250* korona?
Rendben, az aprót tartsa meg.



Mit lehet még tenni ilyen szeles időben?
Várni a kajcsira, ami szerencsére itt első rangú. Bár nem nagy a választék, de a minőségre nem lehet panasz (no és a mennyiségre sem!), ráadásul ízelítőt kapok a lengyel gasztronómia sok területéről.
Pl. az az enyhén csípős paprikákba töltött sajtkrém istencsászáros, szintúgy a savanyított gomba.
És egy kis desszert:


Esteledik...
"Piros az ég alja:
aligha szél nem lesz..."




Zene!



* Az mai áron több mint 11.1 millió jó magyar tugrik.