2025. február 21., péntek

Kis ezmegaz a hajós életből

Szeizmikus kutatóhajón élni kissé más, mint a szárazföldön, lássunk pár apróságot, csak úgy, össze-vissza, ahogy illik .


A kikötőben reggel arra ébredni, hogy befagytunk. Úgy tűnik, a sós víz sem szereti a -6° - -11° fokot:
A fedélzeten pihennek az "ágyúk", négy darabot applikáltak egy acél sínre, amely két hatalmas bóján csüng, így a víz alatt vontatjuk és ott durrantgat a vízbe:
A híd.
Részlet:
Ablak.
Mindig kedvenceim voltak a hajókon ezek az ablakok, amelyek kör alakjukkal hívták fel magukra a figyelmet.
Ugye nagy viharban az ablaktörlők nem sokat érnek, ezt megtapasztalhatjuk nyári zivatarok során a kocsiban ülve is.
Ennek kivédésére jött létre ez a fajta megoldás: a gyorsan forgó kerek üvegről egyszerűen lerepülnek a vízcseppek, ergo a kilátás megoldott:
Automata, vagy robot kormány.
Hogy a navigátorok az alsó fedélzeten található "irodából" irányíthassák a hajót, egy ilyen cucc is szerepel az utólag beépített tárgyak, eszközök listáján:
Periszkóp.
Nem vagyunk mi tengeralattjáró, ennek ellenére a hajó részét képezi ez a periszkóp, amely a híd feletti fedélzeten található mágneses kompasz (iránytű) képét vetíti le, soha nem lehet tudni azt, hogy mikor hal meg az elektronika, jobb a békesség:
Kormány, gázkar, kormány.
A nagy szürke "doboz" szolgál a hajó irányítására, jobbra tőle a "gázkar", amellyel a hajó sebességét ill. haladási irányát (gy. k. előre vagy hátra) állítjuk be. Jobbra fent a fekete karral (a kereszt mellett) az orrsugárkormányt irányíthatjuk, annak segítségével tudjuk a hajót szinte helyben megfordítani, ugyanis a vízvonal alatt a hajó orrában egy keresztben elhelyezett propeller gondoskodik a víznyomásról, a kar állásától függően balra, vagy jobbra mozgatva a hajó elejét.
Indítás.
Csakis a hajósok védőszentje nevében, ill. felügyelete alatt!
Kikötői csendélet:
Elindultunk.
A távolban a dán kisváros temploma, amely ma múzeum:
Előebéd: csirkehúsleves, a szakácsunk nagyon profi!
MOB locator (Man Over Board locator, avagy ember a vízben jelző kütyü) a mentőmellényre akasztjuk, vízbe esés esetén automatikusan bekapcsol és helyettünk jajveszékel a hajón.
Navigálunk a teszt terület felé.
A számok a vízmélységet jelölik:
A szonar is azt jelöli, vagyis hogy milyen mélyen van a tengerfenék.
A hajónk 5, de inkább 7 méteres vízmélységig mehet, onnan majd egy kisebb hajó veszi át a szerepünket:
Just in case, mondaná a művelt orosz, ha tudna angolul.
Persze használatuk tilos, ugye...
Ha vízbe esne a dógozó: a piros bójásat éjszaka hajítjuk utána, mert az világít.
A sárga tököset nappal, mert az füstöl.
Mindkettő automatikus, amint vízbe érnek, beindulnak és teszik a dolgukat:
Hátrafelé nézve... a dógozók:
A Balti-tenger.
Nyugis, napsütéses februári nap:
Teszteljük a GPS antennát az ágyúkon.
Fontos a lövés pillanatában a precíz koordináta, ezért települt az antenna a geometriai középpontba.
A puding próbája az evé... WC-n fejeződik be, jelen esetben ez a vizet jelenti.
Szépen áll a GPS antenna a bóják között, miközben mérési sebességgel haladunk:
Az "A" frémen is akad néhány GPS antenna, legalább ötöt számolhatunk:
Szoba/iroda kilátással:
Embermentő szerkezet. Ha menteni kell(ene) valakit, ezt engedjük le a hajó oldalán, hogy felkapaszkodhasson rá az elvetemült.
(Mert minek esett bele, ugye?)
Gyakorlat közben:
Előre megyünk.
Ugyan ez nem Magyarország, de legalább tényleg előre megyünk.
Körletrend.
József Attila hajón tuti ezzel fejezte volna be
... takarítani is engedd
szép, komoly fiadat!
Nyugat felé tartunk...
Még egy óra a kikötőig.
Pihen a komp hajó, kikötötték.
Ez pedig Petőfi lett volna, ha...




Zene!