Lássuk miként dolgoznak.
Zenére :)
Az alábbi videón - Afganisztánban készült - a vibró épp befejezi az egyik a pontot, továbbgurul a következő pozícióba, majd leengedi a "talpat", vagyis egy súlyos fém lapot, amely átadja a rezgést a talajnak.
A rezgést egy bonyolult elektrohidraulikus rendszer kelti, a talp fölötti nagy fehér kocka az. 4Hz-től egészen 180Hz-ig képes felfuttatni a rezgés frekvenciáját, időben pedig akár több percig is elnyújthatja.
A talpra ránehezedik az egész gép súlya (kb. 30 tonna ez a típus), úgy, hogy gyakorlatilag megemeli magát, a videón a ferde talaj miatt megemelkedik a vibró hátsó része (egyébként eléggé kiegyensúlyozott, vízszintes talajon nem követ el ilyen fegyelmezetlenséget).
Amint lefut a rezgés (népszerűbb nevén sweep), felemeli a liftoszlop a talpat és a következő pozícióba gurul minden vibrátor.
Még megjegyzendő, hogy a konfigurációtól függő csoport (jelen esetben 4 gép) pontosan azonos frekvencián és teljesen azonos sebességgel futtatja fel a rezgést a meghatározott kezdő frekvenciáról a szintén meghatározott értékre, így az egyes vibrátorok által a talajba "pumpált" energia összeadódik, ezeket a rezgéseket (pontosabban visszaverődéseit a mélyebb rétegekből) veszik aztán a geofonok, jelen esetben a kis sárga vackok az utak mentén:
Néhány vibrátor, sivatagitól országúti verzióig, a sarkkör környékét sem kihagyva (sőt, néhány - hogy is mondjam - nem rendeltetésszerű helyzetben is látható) :
2021. július 4., vasárnap
Scouting
Micimackósan: tejfelező túra.
Napirajzosan:
A mi olvasatunkban: nézzünk meg ismeretlen földrészeket.
Ahol többnyire ember még nem, vagy csak nagyon régen járt. Oké, magyarországi viszonylatban utóbbi inkább, mondjuk pár éve nem járt ott senki, de pl. a Szaharában olyan 7 ezer- 10 ezer éves távlatokról beszélhetünk. Vagyis hogy azóta ezeket nem sok szem láthatta.
Mindenütt homok, homok és homok - nameg forróság - és akkor beleszaladunk egy háztömbnyi kőhalomba.
A kocsiból kiszállva, kicsit mászkálva mit látunk? Ilyesmiket:
Vissza a realitás talajára.
A városokban, falvakban nem igazán fontos a felderítés, a műholdfotón úgyis minden látszik, az utcák többnyire járhatóak is, a kis vibró vidáman elcsöszmörög (van ilyen szó? ha nincs, már van) egész nap:
Este a kicsi alszik, nehogy a lelkes panellakó kirohanjon, mint Zrínyi a törökre, hogyaszongya: FÖLDRENGÉS! A városon kívül a nagy vibrók rendületlenül tolják, kell a teljesítmény, rengeteg még a bemérendő pont.
Ez eddig rendben is van, azonban néhány kellemetlen terület nehezíti a dolgunkat, ezek közé tartoznak az erdők és az árterek.
Ezek közül is az erdős árterek a leggonoszabbak, sőt fokozhatjuk: az erdős áttér Natura 2000-rel a tetején, na az aztán...féééélelmetesensötétdzsungel!
A Maros ártere különben vadregényesebb, mint a sivatag és épp ide indultunk a geodéták főnökével. Itt láthattunk pihenő őzikét:
Aztán malacait terelgető vaddisznó nénit (úgy meglepődtünk, hogy nem is tudtunk fotózni), mindenféle madarakat, no és a szúnyogokról se feledkezzünk meg, elvégre olyan aranyos kis teremtményei az Úrnak - áldassák a neve -, hogy legszívesebben mindegyiket elküldeném valami kellemes éghajlatra, had pihenjenek a kis cukik.
Mondjuk az Antarktiszon.
A régi komp átkelő helyét is megtaláltuk a Tiszán:
Jöttünk-mentünk, többnyire járatlan utakon, nyakig csalánba, vagy gyalogakácba temetkezve, átvágtunk csalitoson, nyiladékon, sásos-zsombékos területeken, elhaladtunk működő olajkutak mellett, néha tolatni kényszerültünk, aztán hirtelen elszavaltuk a trallala trallala pritty pretty prütty-öt.
Mert szerintünk Micimackó is ezt dúdolná nagyvidáman, ha elsüllyedne.
A kocsi jobb oldala belecsúszott egy addig láthatatlan vizes mély nyomba, a hasa felült a talajra, ez pedig az álmoskönyv szerint egyhelyben topogást jelent.
Így is történt: bármit próbáltunk, összkerék, felező, difizár, TRC, meg sem moccant az autó, csak a fess utcai gumik köszörültek, akárcsak egy hanyatt fordított teknős lábai, miközben talpra próbál állni.
Persze nem riadtunk meg, a műholdas követő rendszer minden kocsi helyzetét mutatja, felhívtuk a monitorok előtt épp ecélból ücsörgő kollégát és már küldte is a segítő csapatot. Míg ideértek, végignéztük azt, ahogy egy csiga végigrohan a motorháztetőn, nem kímélve magát, inkább átmászott a falevélen minthogy kikerülte volna:
Hála a jó szervezettség Istenének, az Unimog befutott, bár megjegyezték azt, hogy amerre mi mentünk volna, még ők sem tudtak szemből bejönni, jól tettük, hogy itt süllyedtünk el.
És már szárazon, volt öröm, boldogság :)
Azért ahhoz képest, hogy Szeged mindössze 15km-re volt tőlünk légvonalban, sikerült egy 136km-es számlát összehoznunk. Ennek örömére madártejes jégkrémre kávéval ünnepeltünk :)
Most pedig: Zene! Ja, és indulok az elakadás miatt elmaradt terület felkutatására ;)
Napirajzosan:
A mi olvasatunkban: nézzünk meg ismeretlen földrészeket.
Ahol többnyire ember még nem, vagy csak nagyon régen járt. Oké, magyarországi viszonylatban utóbbi inkább, mondjuk pár éve nem járt ott senki, de pl. a Szaharában olyan 7 ezer- 10 ezer éves távlatokról beszélhetünk. Vagyis hogy azóta ezeket nem sok szem láthatta.
Mindenütt homok, homok és homok - nameg forróság - és akkor beleszaladunk egy háztömbnyi kőhalomba.
A kocsiból kiszállva, kicsit mászkálva mit látunk? Ilyesmiket:
Vissza a realitás talajára.
A városokban, falvakban nem igazán fontos a felderítés, a műholdfotón úgyis minden látszik, az utcák többnyire járhatóak is, a kis vibró vidáman elcsöszmörög (van ilyen szó? ha nincs, már van) egész nap:
Este a kicsi alszik, nehogy a lelkes panellakó kirohanjon, mint Zrínyi a törökre, hogyaszongya: FÖLDRENGÉS! A városon kívül a nagy vibrók rendületlenül tolják, kell a teljesítmény, rengeteg még a bemérendő pont.
Ez eddig rendben is van, azonban néhány kellemetlen terület nehezíti a dolgunkat, ezek közé tartoznak az erdők és az árterek.
Ezek közül is az erdős árterek a leggonoszabbak, sőt fokozhatjuk: az erdős áttér Natura 2000-rel a tetején, na az aztán...féééélelmetesensötétdzsungel!
A Maros ártere különben vadregényesebb, mint a sivatag és épp ide indultunk a geodéták főnökével. Itt láthattunk pihenő őzikét:
Aztán malacait terelgető vaddisznó nénit (úgy meglepődtünk, hogy nem is tudtunk fotózni), mindenféle madarakat, no és a szúnyogokról se feledkezzünk meg, elvégre olyan aranyos kis teremtményei az Úrnak - áldassák a neve -, hogy legszívesebben mindegyiket elküldeném valami kellemes éghajlatra, had pihenjenek a kis cukik.
Mondjuk az Antarktiszon.
A régi komp átkelő helyét is megtaláltuk a Tiszán:
Jöttünk-mentünk, többnyire járatlan utakon, nyakig csalánba, vagy gyalogakácba temetkezve, átvágtunk csalitoson, nyiladékon, sásos-zsombékos területeken, elhaladtunk működő olajkutak mellett, néha tolatni kényszerültünk, aztán hirtelen elszavaltuk a trallala trallala pritty pretty prütty-öt.
Mert szerintünk Micimackó is ezt dúdolná nagyvidáman, ha elsüllyedne.
A kocsi jobb oldala belecsúszott egy addig láthatatlan vizes mély nyomba, a hasa felült a talajra, ez pedig az álmoskönyv szerint egyhelyben topogást jelent.
Így is történt: bármit próbáltunk, összkerék, felező, difizár, TRC, meg sem moccant az autó, csak a fess utcai gumik köszörültek, akárcsak egy hanyatt fordított teknős lábai, miközben talpra próbál állni.
Persze nem riadtunk meg, a műholdas követő rendszer minden kocsi helyzetét mutatja, felhívtuk a monitorok előtt épp ecélból ücsörgő kollégát és már küldte is a segítő csapatot. Míg ideértek, végignéztük azt, ahogy egy csiga végigrohan a motorháztetőn, nem kímélve magát, inkább átmászott a falevélen minthogy kikerülte volna:
Hála a jó szervezettség Istenének, az Unimog befutott, bár megjegyezték azt, hogy amerre mi mentünk volna, még ők sem tudtak szemből bejönni, jól tettük, hogy itt süllyedtünk el.
És már szárazon, volt öröm, boldogság :)
Azért ahhoz képest, hogy Szeged mindössze 15km-re volt tőlünk légvonalban, sikerült egy 136km-es számlát összehoznunk. Ennek örömére madártejes jégkrémre kávéval ünnepeltünk :)
Most pedig: Zene! Ja, és indulok az elakadás miatt elmaradt terület felkutatására ;)
2021. június 29., kedd
Helyzetjelentés
Először azt hittem, hogy valami nem evilági erő a sivatagba teleportált, de sehol nem láttam a szépséges homokozót:
Pedig a tegnap délutáni hőmérséklet csak 8 fokot késett az ottani normálhoz képest.
Azonban itt is, ha mondjuk csak 60%-os páratartalommal számolunk, bőven többet érezhetett a panellakó, mint amennyit a hőmérő mutatott. Csak a rend kedvéért idebiggyesztem a táblázatot, amit felteszem itthon nem sokan forgatnak, pedig nem lebecsülendő a tudása:
Ellentételezésként vanilia jégkrémet tömtem a kávéba*:
Persze a jeges kávé nem sokat jelent az akksiknak, de azok bírják a sivatagi körülményeket is:
Az emberek? Nekik bírni kell. Kemény a csapat, Ománban pl. a helyieket vitte el néha a mentő, mert kidőltek a melegben, a mieink bírták.
Belvárosi részlet, virágágyás, pikett karó (sárga), tövében egy quantum csücsül (az is sárga, csak nem látszik):
Aztán esmét összefutottunk a városban ügyködő sereg egyikével, épp kifelé tartott:
Ma pedig még melegebb lesz, ha hihetünk a meteurológusoknak, úgyhogy mindenki öltözzön légkondiba!
Zene! (Csak 28° fok árnyékban...)
*Update: ma csokidarabkás csoki jégkrémmel próbálkoztam, na ez az igazi! :)
Pedig a tegnap délutáni hőmérséklet csak 8 fokot késett az ottani normálhoz képest.
Azonban itt is, ha mondjuk csak 60%-os páratartalommal számolunk, bőven többet érezhetett a panellakó, mint amennyit a hőmérő mutatott. Csak a rend kedvéért idebiggyesztem a táblázatot, amit felteszem itthon nem sokan forgatnak, pedig nem lebecsülendő a tudása:
Ellentételezésként vanilia jégkrémet tömtem a kávéba*:
Persze a jeges kávé nem sokat jelent az akksiknak, de azok bírják a sivatagi körülményeket is:
Az emberek? Nekik bírni kell. Kemény a csapat, Ománban pl. a helyieket vitte el néha a mentő, mert kidőltek a melegben, a mieink bírták.
Belvárosi részlet, virágágyás, pikett karó (sárga), tövében egy quantum csücsül (az is sárga, csak nem látszik):
Aztán esmét összefutottunk a városban ügyködő sereg egyikével, épp kifelé tartott:
Ma pedig még melegebb lesz, ha hihetünk a meteurológusoknak, úgyhogy mindenki öltözzön légkondiba!
Zene! (Csak 28° fok árnyékban...)
*Update: ma csokidarabkás csoki jégkrémmel próbálkoztam, na ez az igazi! :)
2021. június 28., hétfő
A szegedi...
... csikós
Lent itat a Tiszán
Sárga cserép csengő cseng a csikaja nyakán.*
A mi - nem szegedi - csikósaink közel a belvároshoz itatnak gép paripákat, hogy aztán kivágtassanak a "pusztába", ami egyre közelebb kerül a belvároshoz.
És hopp, miközben ezt írtam, itt döngetett az egyik csikó(s) az iroda ablaka alatt, aztán már szaladt is tovább, felvezetéssel, ahogy illik és perzekútorral a seggében, ahogy illik:
Work van, babám!
* Más forrás szerint:
Tizenhárom csengő cseng a csikaja nyakán.
Ki tesz igazságot?
Én nem.
Danoljunk :)
Lent itat a Tiszán
Sárga cserép csengő cseng a csikaja nyakán.*
A mi - nem szegedi - csikósaink közel a belvároshoz itatnak gép paripákat, hogy aztán kivágtassanak a "pusztába", ami egyre közelebb kerül a belvároshoz.
És hopp, miközben ezt írtam, itt döngetett az egyik csikó(s) az iroda ablaka alatt, aztán már szaladt is tovább, felvezetéssel, ahogy illik és perzekútorral a seggében, ahogy illik:
Work van, babám!
* Más forrás szerint:
Tizenhárom csengő cseng a csikaja nyakán.
Ki tesz igazságot?
Én nem.
Danoljunk :)
2021. június 27., vasárnap
69
Reggeli.
Vasárnap van, az Írás azt mondja, hogy az Úr napját megüljed, ami számomra egyet jelent a vajas kalács, méz és kakaó szentháromsággal. Szerencsére a Tisza Sport hotel etetőhelyén fellelhető minden ehhez szükséges matéria (megsúgom: néha bundáskenyér is - de ez éjdzsentes titok!):
Munka.
A csapat bőven beért már a városba, folyamatos a geofonpontok kitűzése a geodézia által, sőt már a telepítés is elérte Szegedet, nyugatról kelet felé tart a dolog. Ilyesmiket helyeznek a talajra a lelkes terítőknek nevezett terítők:
A szeizmikus jeleket (ezeket keltik ugye a vibrátorok) érzékelő kütyük, népszerűbb nevükön geofonok - már Mózes is így említette őket a végülis hegyen felejtett harmadik kőtáblán - ott csücsülnek parkokban, járdák mentén, virágágyásokban, töltéseken, Tisza-parton mindenütt, 25 méterre egymástól sok-sok kilométeren át és figyelve 24 órán át minden kis zajra, fáradhatatlanul.
Telepítés előtt egy ilyen kis mütyür:
Telepítés után a nagy sárga kuka mellett a kis sárga okos:
Néha együtt látható a régebbi és az újabb technika:
Ötven fornitos kérdés: ki veszi észre a geofont a fotón?
Ezek az imént említett geofonok vezeték nélküli eszközök, mindegyik egy kis okostojás (kocka), saját GPS-szel, akksival, adatrögzítővel, feldolgozó egységgel. Elvannak magukban elég hosszú ideig, legfeljebb bluetooth-on keresztül lehet őket megszólítani, ha nem a letöltő racken csücsülnek épp.
Van aztán a nagypapa, a régi, a hagyományos geofon, amely kábelre csatlakozik, hogy aztán az érzékelt jeleket azon keresztül beküldje a műszerkocsiba:
Ő nem olyan okos mint a kis sárgák, neki szüksége van ilyen doboznak nevezett dobozra, hogy ezen az okostojáson keresztül kommunikáljon:
Ennyit ma a nőkről...
Ja igen, a 69. Az irodámtól épp 69 lépés (de jók is ezek a hülye appok a telefonon) az oázis, vagyis egy másik iroda, ahol a pöpec kávé készítő okosság trónol :)
Zene!
De előtte... ha valakit mélyebben érdekel a dolog, vagyis a mit és miértek, az olvasgasson klikkelés után itt: KLIKK
Na most zene!
Vasárnap van, az Írás azt mondja, hogy az Úr napját megüljed, ami számomra egyet jelent a vajas kalács, méz és kakaó szentháromsággal. Szerencsére a Tisza Sport hotel etetőhelyén fellelhető minden ehhez szükséges matéria (megsúgom: néha bundáskenyér is - de ez éjdzsentes titok!):
Munka.
A csapat bőven beért már a városba, folyamatos a geofonpontok kitűzése a geodézia által, sőt már a telepítés is elérte Szegedet, nyugatról kelet felé tart a dolog. Ilyesmiket helyeznek a talajra a lelkes terítőknek nevezett terítők:
A szeizmikus jeleket (ezeket keltik ugye a vibrátorok) érzékelő kütyük, népszerűbb nevükön geofonok - már Mózes is így említette őket a végülis hegyen felejtett harmadik kőtáblán - ott csücsülnek parkokban, járdák mentén, virágágyásokban, töltéseken, Tisza-parton mindenütt, 25 méterre egymástól sok-sok kilométeren át és figyelve 24 órán át minden kis zajra, fáradhatatlanul.
Telepítés előtt egy ilyen kis mütyür:
Telepítés után a nagy sárga kuka mellett a kis sárga okos:
Néha együtt látható a régebbi és az újabb technika:
Ötven fornitos kérdés: ki veszi észre a geofont a fotón?
Ezek az imént említett geofonok vezeték nélküli eszközök, mindegyik egy kis okostojás (kocka), saját GPS-szel, akksival, adatrögzítővel, feldolgozó egységgel. Elvannak magukban elég hosszú ideig, legfeljebb bluetooth-on keresztül lehet őket megszólítani, ha nem a letöltő racken csücsülnek épp.
Van aztán a nagypapa, a régi, a hagyományos geofon, amely kábelre csatlakozik, hogy aztán az érzékelt jeleket azon keresztül beküldje a műszerkocsiba:
Ő nem olyan okos mint a kis sárgák, neki szüksége van ilyen doboznak nevezett dobozra, hogy ezen az okostojáson keresztül kommunikáljon:
Ennyit ma a nőkről...
Ja igen, a 69. Az irodámtól épp 69 lépés (de jók is ezek a hülye appok a telefonon) az oázis, vagyis egy másik iroda, ahol a pöpec kávé készítő okosság trónol :)
Zene!
De előtte... ha valakit mélyebben érdekel a dolog, vagyis a mit és miértek, az olvasgasson klikkelés után itt: KLIKK
Na most zene!
2021. június 25., péntek
LMBTQQIAAP - Gépnarancs
Jó a - fehér - segged, béééjb!
... és a rezgetőd!
Meg úgy az egész kiállásod!
És akkor... a car helyettesíthető vibrátorral :)
... és a rezgetőd!
Meg úgy az egész kiállásod!
És akkor... a car helyettesíthető vibrátorral :)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)