2016. október 26., szerda

Vad on

Kávés tea, vagy teás leves, esetleg leveses kávé (vagy tea), ez itt a kérdés!
Merugye a policy, miszerint a kávésbögrét tilos elmosni érvényben van (tudják a takarítónők is), ellenben ezt használom mindenre. A tea/kávé csere nem zavar, azonban a gombakrém leves istentelen bevonatot képez, lenyalogatni nem nagyon lehet mindenütt, még nekem sem (ne felejtsük el, fél literes a bögre).
És akkor a megoldás: kólát neki, az elintéz mindent. Igaz, kicsit várni kell vele, de volt-nincs leveskebevonat. Hát így...

Munka...
Aszongya a papír, hogy client representative, magyarul ugye supervisor, mégmagyarabbul szupervájzor.
Érdekes kívülről nézni azt a munkát, amit több mint 30 éven át csináltam, végighaladva a törzsfejlődés egyre magasabbra ívelő útján.
Kezdetben vala a sötétség...
Na jó, annyira azért ne menjünk vissza, de a kezdetekben tényleg nem volt sok eszközünk, azok mellett pedig egy dologra támaszkodhattunk igazán, a térképekre. Ma egyszerűen rádobálja az ember egy tabletre a különböző rétegeket (pontokat, utakat, műholdképeket, bármit, amit fontosnak tart), aztán a hónalja alá csapja, majd kivágtat a pusztába. Ott aztán a GPS mindig mutatja hol áll épp, rajzolja szépen azt hogy merre halad, tudja zoom... ööö... nagyítani, kicsinyíteni ahogy épp az adott pillanat megkívánja, de a '80-as évek elején ez még nem így ment.
Hol volt akkor még nekünk a GPS, lézer, vagy az internet? Még a mesékben sem hallottunk ezekről, volt térkép és iránytű aztán halaggyunk. Na jó volt azért számológépünk is, olyan tekerős Facit. Ha előre tekertem a jobb oldali kart akkor összeadott, ha hátra tekertem akkor pedig kivont, illetve tudott egy részműveletet is végezni, ekkor egy másik karral feltolta az adott mező értékeit a felső sorba, majd onnan le lehetett hívni. Bonyásan hangzik, de ezzel elég gyorsan lehetett szintezést számolni, merugye ott csak összeadni és kivonni kellett.
Jéééé, találtam képet róla! :)



Azannya!!! Jönnek vissza az emlékek! Fedezzetek hátulról!!! Ahogy Cartman mondaná... :)
(És ezt a dögöt képesek voltunk kicipelni terepre (nem kellett hozzá elem, hihi), hogy ott az árnyékos Duna-parton dolgozzunk...)
Aztán volt PTK-1072-esünk is, ez már képes volt eltárolni programlépéseket, például ha jól emlékszem a hátrametszés kiszámításhoz 72 (vagy 74?) programlépést kellett bevinni, hogy aztán a végén csak a mérési eredményeket bepötyögve megkapjuk az álláspontunk koordinátáit.



Aztán megkerestük az irányt és uccu neki ott van észak, itt jönnek a tengerészak danoltuk, ha nem is szépen, de hangosan.



(Az olasz nem véletlenül van ám ott... de nem ám :))

Aztán jött az első teodolit, távmérővel, majd komplett munkaállomás, '87-ben 420ezer forintért vette a cég az első IBM PC-k darabját (most a telefonomnak kb. 800-szor nagyobb a memóriája, mint annak a gépnek a merevlemeze volt), majd a '90-es évek elején az első GPS a Leicától. Ekkor kezdtünk Tunéziában mocorogni, a sivatagban az első utat (kocsik taposta ösvény volt) úgy térképeztem föl, hogy a kocsiban figyeltem az iránytűm, lejegyeztem a haladás irányszögét, a sofőr pedig mindig bemondta a km óra állást, amikor új irányba fordultunk. Ezeket a szakaszokat aztán fölraktam a kapott 1920-as évekből származó térképre (a francia idegenlégió mérnök hadnagya készítette) és működött a dolog.
Később itt kaptuk meg az első kézi GPS-t is, Magellán volt a szentem és ha a lábamra ejtem, tuti leveri a nemlétező tyúkszemem.
Ha esetleg valaki van olyan elvetemült és a kezdetekről olvasna, a tunéziai buliról van itt valahol egy cikk, megkeresem. Persze akkor még nem vezettem naplót, de a Luxusautó magazin 2003-as decemberi számában megjelent ez, hát ha már lepötyögtem akkor legyen meg itt is...
Ééééés... itt van! De állj! Először használati utasítás, mert van ám ott sokminden, amolyan zsák az, ahova belehajigáltam sok régi kacatot, tehát csak óvatosan. Klikk a linkre, majd szaladás lefelé addig, amíg ezt a bejegyzést nem látod:
2005-10-26 19:27:17
Szóval, így kezdõdött...

No ez szól Tunéziáról, ha IDE kattintasz.
Nem nagy szám, de akkor az volt "az élet, a világmindenség, meg minden" (ha nem olvastad Adamstól, akkor ejjnyebejnye!!!)
Hogy azért fotók is legyenek abból az időszakból, idepöttyentek néhányat:



Diszpécserünkkel az egyik szállodában



A csapat. Úgy értem: "A" csapat...



Két Józsi és egy Gabi, valamint a tettrekész segéderők.



Olajfák hegyén. Ebédszünet.



Valami árnyék, ha már egysze 44 a fok.



December, fázósság, teve fesztivál Douz-ban.



No ezzel vittem be a népeket a Chott-ra



Játszani is engedd...



RayBan/Dzseki egy repülőgép hordozóról/Szovjet páncélos nadrág/Kamel bakancs/Motorola rádió/Wild munkaállomás/Mitsubishi telekjáróbusz/Magyar legény



LAPTOP!!!! Ez már valamikor '94 környéke lehet...



Hát így kezdődött, legalábbis a sivatagi kalandozás, aztán jött egy csomó afrikai, közelkeleti, ázsiai és egyéb ország, hogy most, mindezek után itt kuksoljak egy íróasztal mögött és ellenőrizzem azokat a munkákat, amelyeket nagy kedvvel végeztem én is, anno.
A dolog egyszerűbb mint gondoltam. Hiszen az emberben benne van minden pillanat és szinte még ki sem mondják, már látom hol sántít picit a dolog, mi az, amit el szeretnének tusolni, mi az ami nem olyan fényes, mint amilyennek látszik. De hogy is vághatnék ehhez morcos képet, amikor belül vigyorgok? Inkább segítem megoldani a problémákat, egyrészt mindenkinek ez a jó, másrészt abból úgyis tanulnak. (Ha mást nem is, azt biztosan hogy Isten szeme mindent lát, az enyém pedig mindent is :)).




Most pedig: Lazaaaaaa! :)